tiistai 7. tammikuuta 2014

Äiti ja äiti.

oma äitini onnistui entäs minä?
äitiltä lahja mulle <3

Äiti on sellanen joka tulee ensimmäiseksi mieleen kun tarvitsee jonkun mihin turvautua. Äidille soitan kun on joku hätä tai huoli. Yksi maailman tärkein ihminen jolle voi kertoa aremmatkin huolet. Äiti oli se jolle soitin paniikissa kun sain tietää raskaudesta. Toki se on välillä se raivostuttavin, ärsyttävin ja hölmöin ihminen maailmassa jota ei pysty ymmärtämään. Mutta niin ne muutkin läheiset ihmiset on.

Meillä on äidin kanssa enemmän ystäväsuhde kuin äiti tytär suhde ja joidenkin mielestä se on huono asia. Musta ei. Sen avulla äiti on aina tiennyt missä menen ja mitä teen. Hölmöilyjä on ollut vähän ja voi jopa sanoa että en ole ollut mikään kovin vaikea teininäkään! Vaikkei asiat lapsuudessa ole mennyt oppikirjojen mukaan eikä edes vierestä en koe kovin kieroon kasvaneeni ;).
 

Hurjaa ajatella että mustakin tulee äiti. Raskauden edetessä tulee välillä pelko siitä että minusta tulee yhtä tärkeä jollekkin toiselle mitä oma äitini on minulle. Jotenkin äidin ja lapsen välinen suhde on sellainen mitä ei pysty sanoin selittämään. Enhän vielä äiti ole mutta ihan jo näin lapsen näkökulmasta. Jos äiti itkee itken minäkin vaikkei mitään olisi miksi. Se on selittämätön side ja mietin tuleeko sitä minun ja oman lapseni välille?  Kohta mä olen se jolta kysytään neuvoa ja olen tuki ja turva. Mun tehtävä on opettaa asioita ja kasvattaa kelpo kansalainen toisesta ihmisestä. Ihanku tässä itsekkään niin olisi.. Toki on ihana mies kasvatuksessa myös en vähättele yhtään.

Äidiksi tulemiseen ei voi koskaan olla valmis ja se on "ammatti" johon ei ikinä valmistu. Aina se varmasti opettaa ja kasvattaa itseäänkin ihmisenä. Vaikka on valmiina vaatteet, sänky, kaukalo, sitteri ja muut härpäkkeet en siltikään ole valmis äiti. Olen vaan valmistautunut siihen tulemiseen mahdollisimman hyvin. Kirjoista sitä ei voi oppia eikä tekemällä mitä muut sanoo. Mun lapsi on yksilö ja se mikä on oikein toiselle ei välttämättä ole mun lapselle. Toivon että löydän oman tapani kasvatukseen ja lapseni pystyy puhumaan mulle niinkuin mä äidilleni <3


tuleva mami rv 33+4<3


- emma


2 kommenttia:

  1. Blogisi vaikuttaa hyvältä! Jään seurailemaan kun meillä on lasketut ajat niin lähekkäin. Itsellä 19.2!! :D
    Nyt jo huomaan eron sulla on isompi masu kuin minulla! heh

    http://ourjourney-tanja.blogspot.fi/ Tässä on blogini jos kiinnostaa :)

    VastaaPoista
  2. kiitos :) on kyllä niin lähekkäin että saa nähdä kumpi tulee ensin :)!

    VastaaPoista